неділю, 18 грудня 2022 р.

Правила безпеки під час зимових канікул



23 грудня

Літературне читання
Тема:"Підсумок за семестр."


Відгадайте загадки:
Кружляє ніжно білий пух,
Міняє зайчик свій кожух,
Вдягає лиска рукавички,
Співають весело синички,
Ведмідь в барлозі вже дріма,
Яка пора скажіть? … (Зима)

Старий дід мости помостив,
Молода прийшла – мости рознесла.
(Зима і весна)

Пухнастий сніг усе вкриває,
Різдвяна зірка в небі сяє.
Повсюди радість, щастя, сміх –
Цей місяць перший із усіх.
(Січень)

Розгадайте ребуси:






22 грудня

ЯДС

Тема:"Узагальнення та систематизація знань учнів.Діагностувальна робота."

Код доступу 8572673
посилання          join.naurok.ua

Українська мова

Тема:"Підсумковий урок за 1 семестр"

Розгадай ребуси про мову:



     

Прочитай прислів'я та приказки  про мову. Як ти їх розумієш? Запиши 3 прислів'я за вибором та запам'ятай їх.

  • Хто мови своєї цурається, хай сам себе стидається.
  • Птицю пізнати по пір'ю, а людину по мові.
  • Рідна мова — це музика й малювання душі людської.
  • Рідна мова - не полова: її за вітром не розвієш.
  • Більше діла — менше слів.
  • Будь господарем своєму слову.
  • Мовивши слово, треба бути йому паном.

Прочитай загадки.Запиши відгадки.Зроби звуко - буквений аналіз слів- відгадок.

Дерево ламаю,

Хвилі здіймаю,

                   А “к” приєднаю –

                   У полі зростаю.

                             (буря – буряк)

      Не знайти без мене ходу

Через прірву, через воду.

З “о” я зовсім інше слово –

Житло людям дать готове.

                   (Міст – місто)

Самоперевірка

 ( Відповіді до ребусів : письмо, літопис, вірш, текст.)



 21грудня

Літературне читання

Тема:"Узагальнення і систематизація знань учнів за розділом "Краса і сила поетичного слова. Діагностувальна робота."

Пройдіть тест за розділом:

Код доступу 8821872

 посилання join.naurok.ua


Дизайн і технології
Пряниковий будиночок

 

Виготов фоторамку  за зразком ст. 24




20 грудня

Математика

Тема:"Скарбничка досягнень. Діагностувальна робота"

Урок в ZOOM на платформі Єдина Школа


Пишемо на подвійному аркуші

1 сторінка- підписати роботу :


Діагностувальна робота

з математики

учня (учениці) 4-Б класу

" Ліцею "Муніципальний колегіум"

Прізвище та ім'я в родовому відмінку


2 сторінка 

                                Двадцяте грудня

Літературне читання

Тема:"Новорічні дива.А.Костецький "У сузір' ї гончих псів" (фантастично - новорічна пригода)"

Урок в ZOOM на платформі єдина школа


Анатолій Костецький, вірші для дітейАнатолій Костецький — улюбленець дітвори. Він служив дитячій літературі більше тридцяти років і за цей час встиг подарувати дітям понад п’ятдесят книг. Ті книги — це велике художнє Дитяче місто, у якому живуть хлопчики та дівчатка, як і в житті, з найрізноманітнішими характерами. Письменник умів говорити зі своїми малими читачами про найскладніші життєві проблеми — з повною серйозністю чи гумором, але неодмінно — із любов’ю, взаєморозумінням та повагою. Він майстерно поєднував дитячі мрії та фантазії з реальним світом. Мабуть, тому, що й сам у дитинстві мав велику мрію — стати письменником, і ця мрія його здійснилася. Анатолій Костецький написав близько тисячі віршів для дітей і багато цікавих прозових творів, які виховують дітей добром, щирістю .


Українська мова

Тема:"Аналіз діагностувальної роботи. Узагальнюю знання про будову слова."

Урок в ZOOM на платформі Єдина Школа

ст 75 Що я вмію


Я досліджую світ

Тема: "Створення візитівки одного з океанів  за поданим планом."

План:

1. Географічне положення , особливості берегової лінії: моря, затоки, протоки, острови.

2.Площа океану.

3.Глибина.

4.Рослинний і тваринний світ.


19 грудня

Українська мова

Тема: Діагностувальна робота"


Пишемо на подвійному аркуші

1 сторінка- підписати роботу :


Діагностувальна робота

з української мови

учня (учениці) 4-Б класу

" Ліцею "Муніципальний колегіум"

Прізвище та ім'я в родовому відмінку


2 сторінка 

Дев'ятнадцяте грудня

 Диктант

Прикріпити роботу в ЄШ


Літературне читання

ЛЕГЕНДА ПРО СВЯТОГО МИКОЛАЯ

 

Нічого не бракувало малому Миколі – ні одежі, ні смачної їжі. Та він був сирота, мама померла рано, за нею тато. Хлопчик ріс під опікою чужих людей. Він часто виходив на вулицю погратися з дітьми. Це були діти небагатих батьків. Жили вони в глиняних хатках, спати вкладалися без вечері. Миколай їх жалів, але не знав, як їм допомогти.

Був у Миколи старий вчитель. Одного разу вони читали святе Письмо: «Коли ти робиш добро, то нехай твоє правиця не знає, що робить лівиця..."

- Як це розуміти? - спитав учителя замислений Микола.

- Коли робиш добро, то не треба про це говорити, голосно розповідати іншому. Краще не хвалитися своїми добрими вчинками.

Стояла глибока осінь. Микола знав, що багато діток в його околиці живуть бідно, у голоді і холоді. От родина старого Олександра. Мати хвора, у Петруся немає взуття, а мала Софійка вранці збирала на дорозі ломаччя, щоб було чим затопити в печі.

Ввечері Микола тихо, щоб слуги не бачили, підкрався до комори. Набрав у торбину борошна, налив пляшечку олії, набрав повні кишені яблук. У своїй скрині відшукав пару нових шкарпеток та нові постільці. Коли всі в домі спали, Микола тихесенько, як мишка, вислизнув з ліжка. Пробрався до порога Олександрової хати, поклав там торбинку та й побіг назад. 

Вранці старий Олександр не міг натішитися щедрими подарунками. Але хто це міг зробити і кому дякувати?

З того часу Микола часто робив такі дарунки бідним сусідам. Люди молили Бога за невідомого, який допомагає їм. Та ніхто не здогадувався, що то був Микола. Миколині слуги стали помічати, що зникають харчі, одяг, паливо з комор. Стали пильнувати.

Одного разу, коли Микола тільки-но склав торбинку та вийшов зі свого подвір'я, його наздогнав старий слуга. Думав, що то злодій. Тоді й стало відомо, хто піклується про бідних.

Минули роки. Микола, вивчився, став священником. Усе своє майно роздав бідним людям і служив їм, як тільки міг. За це Господь дав йому сили творити ще більше і більше добра. Він лікував хворих, допомагав в'язням. 

А коли він помер і постав перед Богом, Бог промовив до нього: «Багато, Миколо, ти зробив добра за своє життя. За це я виконаю будь-яке твоє бажання. Чого ти хочеш?»

Миколай не довго думав і відповів: «Дай мені, Боже, бодай один раз на рік сходити на землю та обдаровувати діточок» 

Відтоді  щороку у грудні Святий Миколай сходить з небес на землю і робить кожному з нас такі несподівані, але приємні подарунки.

 

Легенда про Святого Миколая. Ікона Святого Миколая



Я  досліджую світ

Тема: "Значення Світового океану та його охорона.Уявна подорож одним із океанів (продовження)"

Океан - найбільша частина Світового океану, обмежена материками. На землі умовно виділяють чотири океани: Тихий, Атлантичний, Індійський, Північний Льодовитий. 

   - Що цікавого можна  розповісти про кожен з океанів?

Найбільший - Тихий океан. Він займає майже таку територію, як усі океани разом узяті. Цей океан не омиває берегів Європи, але саме європейці дали йому таку назву. Його вперше відкрив мандрівник-португалець Фернан Магеллан у 1520 році і назвав його так тому, що коли його  кораблі пливли по ньому, він був тихим – тихим .Він омиває береги більш як 50 країн світу. Через нього пролягають найважливіші транспортні шляхи, що сполучають країни Азії, Австралії та Америки. Переважна частина дна океану - рівнина з підводними западинами. На дні Тихого океану знаходиться найбільша западина Світового океану -  Маріанська, глибина якої сягає 11 022м.Тваринний світ Тихого океані нараховує близько 100тисяч видів. Лише водоростей тут кілька тисяч видів. Тут росте й найдовша у світі водорість , довжина якої становить близько 60 метрів. У водах океану відомо понад 2000 видів риб. Це тунець, скумбрія, акули, тріска, камбала, палтус тощо (демонстрація слайдів).Налічується більше як 6000 видів молюсків: мідії, устриці, кальмари, восьминоги  (показ слайдів). Він посідає перше місце в світі за виловом риби (45%) та інших морепродуктів - кальмарів, креветок, крабів (показ слайдів).

   На дні Тихого океану виявлено багато родовищ нафти і газу. Катастрофи на морях призвели до значного його забруднення, зокрема нафтопродуктами, які утворюють на його поверхні нафтову плівку. Сонце не проникає на глибину, тому зменшується вилов риби.

       Атлантичний океан - найсолоніший серед океанів. Назва його пов’язана з грецьким міфом про гіганта Атланта. Він другий за розміром, дає 35% світового вилову риби. В океані водяться: скумбрія, тріска, сардина, меч-риба, багато китів(показ слайдів).У ньому розташоване море без берегів – Саргасове (показ на карті).Одне з найбрудніших його морів_ Балтійське (показ на карті). Як і в Тихому океані, виявлено родовища нафти та газу, пробурено  сотні свердловин, прокладено на дні нафто-й газопроводи. Води його теж забруднені.

     Атлантичний океан довгий час був природною науковою лабораторією, де дослідники з різних країн і частин світу зробили багато відкриттів.

   Індійський океан за розмірами посідає третє місце. Він найтепліший. Найбагатший органічний світ – на півночі Індійського океану, де відомі численні види риб: тунець, скумбрія, летючі риби, багато акул, скатів. У прибережних водах багато коралів, зустрічаються морські зірки, черепахи, кити, дельфіни (показ слайдів).

   Цей океан відомий запасами нафти і газу. У Червоному морі виявлено поклади залізних і мідних руд. Найбільший постачальник нафти - район Перської затоки (показ на карті).У зв’язку з інтенсивним видобутком нафти й газу на півночі його води забруднюються нафтопродуктами. Це створює серйозну загрозу для узбережних районів. А своєю назвою зобов’язаний Індії, береги якої він омиває (показ на карті).

    Найменший з океанів планети - Північний Льодовитий. Ще наприкінці минулого століття про нього майже нічого не знали. Його довго називали морем. Він називається льодовитим, тому що більша його частина завжди вкрита кригою. Океан розташований на крайній півночі Землі, тому і названо Північним. Береги його значно порізані, тут є числення моря і затоки .

  В океан впадають багатоводні ріки. Це найхолодніший океан. Через суворі кліматичні умови життя в океані бідне. В ньому налічується тільки 150 видів риб. Тут водяться мойва, палтус, сиг, нельма. Риба – головна пожива для морських ссавців – тюленів, моржів, білух. Полює на рибу і тюленів білий ведмідь. На скелястих берегах птахи чайки, топірці, баклани утворюють масові гніздування – «пташині базари». Тут трапляється найбільша медуза – ціанея, яка в діаметрі становить 2 метри, а щупальця її витягуються до 20 метрів. 

   - Як світовий океан впливає на погоду?

      Україна розташована далеко від океану. Але він все одно впливає на її клімат. Кожен із нас щодня цікавиться погодою. За все це відповідає Світовий океан. Вода, яка випадає на землю у вигляді дощу та снігу, випаровується з його поверхні. Світовий океан ніби паровий котел, що нагрівається сонцем, накопичує і тепло, і вологу на Землі. Цю вологу вітри розносять по всій планеті у вигляді хмар. Отже, виходить, що саме Світовий океан створює погоду. Якби на Землі не було Світового океану, то в Україні був би такий же клімат, як в Арктиці. Не росли б дерева, не цвіли сади, а літо було б таке холодне, як зима.

-  Що дає людям світовий океан?

        Крім того, що Світовий океан створює погоду, він ще нас і годує. Океани дають нам продукти харчування: рибу, морську капусту, водорості, з яких добувають йод, бром,солі калію, одержують добрива. Вода – основа всіх живих організмів. Понад 2 млн. суден під прапорами різних держав борознять моря і океани у пошуках риби. Щороку її добувають близько 52 млн. тонн. Океани і моря дають чимало кисню,яким ми дихаємо. З дна морів і океанів добувають нафту, газ, олово, залізні і мідні руди (в Індійському океані). Океан давно став зручним водним шляхом, який повязує між собою материки і країни. Цим водним шляхом сотні суден перевозять пасажирів та різноманітні вантажі з материка на материк.

 

Чим люди наносять шкоду Світовому океану?

       Світовий океан дуже багатий скарбами. Проте його багатства людство використовує, на жаль, на по-господарському. Так у ньому зменшилась кількість морського окуня, камбали та іншої риби.

  Тваринний і рослинний світ  океану дуже потерпає від забруднення. Щороку числення підприємства зливають в океан води, які містять тисячі тонн свинцю, ртуті, радіоактивних відходів, дуже шкідливих не тільки для риби, а й для тих, хто її споживає. Та найбільше забруднюється океан нафтою .

  Крім аварій танкерів, щорічно в Світовий океан потрапляє до 10 млн. тонн нафти: з нафтопереробних заводів, під час видобування нафти з морського дна.  Нафта вкриває поверхню Світового океану тонкою плівкою. Особливо забруднений Атлантичний океан і його частина – Середземне море. Небезпечна ситуація склалася і в Чорному морі, яке при подальшому забрудненні може стати мертвим.

  Відомий вчений-мандрівник Тур Хейєрдал зазначав: «Ми перетворюємо океан із всесвітньої фільтрувальної системи у всесвітню стічну яму.  А загибель океану це смерть всієї нашої системи».

У зв’язку з цим перед людством стоїть важливе завдання: не допускати забруднення морських та океанічних просторів і зберігати їх рибні багатства від хижацького винищення.

 - Отже, Світовий океан просить допомоги. Що ж треба робити людям, щоб зберегти багатства Світового океану?

-         По-перше, треба економно використовувати воду.

-         По-друге, не засмічувати морські та океанічні простори, вивозити сміття на сміттєсховища. Забруднена вода не придатна до використання.

-         Уникати обробки полів отрутохімікатами.

-         Зберігати рибні багатства від хижацького світу.

-         Забороняти вилив стічних вод із заводів, фабрик, тваринницьких ферм, щоб не забруднювати воду. Забруднена вода – шкідлива для всього живого.

-         Будувати очисні споруди, фільтрувати використану воду.

-         Попереджувати стік нафтопродуктів з танкерів, що потерпіли аварію. Насаджувати водоохоронні ліси.


Тож яка роль океану в житті людини?

Є накопичувачем сонячного світла;

Визначає погоду і клімат планети;

Постачальник прісної води в гідросферу;

Виконує фільтруючу функцію;

Очищає повітря і поставляє в атмосферу насичений кисень;

Джерело морепродуктів;

Джерело мінеральних ресурсів;

Джерело енергії;

Транспортний союзник;

Центр рекреаційних ресурсів та туризму.

Однак, крім позитивного впливу на природу і людину, океан виконує негативну і дуже небезпечну роботу. Він – причина виникнення руйнівних цунамі, штормів і ураганів.


Найбільше цунамі в історії людства відбулося в 2014 році на берегах Індійського океану. Тоді руйнівна сила забрала життя 240 000 чоловік. Постраждали 14 країн, а деякі острови були стерті з лиця землі.


Проблеми Світового океану і їх рішення

Звичайно ж, згадуючи проблеми океанів, варто відзначити, що згубний вплив позначається насамперед через перепромисли. Чим більше людей – тим більше потреби. Тим більше треба добувати сировини, риби, тим більше виснажуються ресурси Землі. Своєю діяльністю людство забруднило води настільки, що океан не встигає переробляти всі продукти життєдіяльності. Небезпечні розливи нафти або аварії викликають небезпеку вимирання підводного життя.

У 1957 році була створена Міжнародна океанографічна комісія при ЮНЕСКО. Основні її завдання:

Спільне з усіма країнами безпечне вивчення морських глибин;

Стежити за раціональним використанням ресурсів;

Охороняти багатства Світового океану і зберігати чистоту його вод.




Виконай завдання в зошиті ст 76-77 ( 1№11- №15)


Немає коментарів:

Дописати коментар

 8 березня Математика Підручник ст. 92. № 3 Зошит ст. 18 ЯДС Коли ми самі вдома Виконай завдання в зошиті ст.29